Tawaran M&A Tech Asia Tenggara Mencapai Rekod Tinggi

Tawaran M&A Tech Asia Tenggara Mencapai Rekod Tinggi

Grab, Gojek, dan Sea memimpin penggabungan dan pengambilalihan teknologi (M&A) di Asia Tenggara, dengan tawaran berjumlah $ 19 bilion pada enam bulan pertama tahun ini, lapor Financial Times (30 Jun).

Berbanding dengan tahun lalu, M & As naik114 peratus, lapor berita melaporkan, memetik data dari Dealogic. Asia Tenggara dianggap sebagai pasaran panas untuk pertumbuhan digital, dengan anggaran 400 juta orang dalam talian.

Ekonomi digital wilayah ini diperkirakan bernilai $ 300,000 bilion pada tahun 2025, FT melaporkan, memetik data yang dikumpulkan oleh Google, Temasek, syarikat pelaburan negeri dan perunding Singapura, Bain.

Dengan anggaran lebih dari $ 40 bilion, penggabungan Grab dengan syarikat pemerolehan tujuan khas (SPAC) Altimeter Growth Corp. dapat mengirimkan platform penghantaran dan pembayaran mencapai nilai $ 75 bilion, FT melaporkan. Perjanjian itu dijangka ditutup sebelum tahun berakhir. Grab adalah permulaan paling berharga di Asia Tenggara setakat ini.

Penggabungan Gojek dan Tokopedia juga dijangka akan berakhir pada akhir tahun, akan mewujudkan syarikat teknologi dengan nilai $ 18 bilion, ikatan terbesar industri sehingga kini.

Walaupun tanpa Grab dan Gojek, pasaran M&A di Asia Tenggara dijangka akan mencatat rekod sepanjang tahun, lapor berita itu. Pergerakan terbesar yang menarik perhatian berasal dari bank digital dan ruang pinjaman, kata Varun Mittal, rakan EY dan pakar FinTech yang berpusat di Singapura, menurut Financial Times.

Mittal memetik pengambilalihan oleh platform Kesejahteraan Ekonomi Sea of ​​Indonesia pada platform eCommerce pada Januari.

“Kami melihat syarikat-syarikat FinTech memperoleh petugas untuk mendapatkan akses ke lesen peraturan dan mencapai skala dengan cepat,” kata Mittal dalam laporan itu. “Asia Tenggara akan memiliki 10 hingga 15 bank digital baru di seluruh Singapura, Malaysia, Filipina, dan Indonesia dalam tiga tahun ke depan, sehingga menjadikan sektor ini salah satu destinasi pelaburan penting.”

Tawaran M&A global mencapai jumlah rekod dari bulan Mac hingga Mei tahun ini, dengan tawaran $ 532.9 bilion yang diumumkan pada bulan Mei, lebih banyak daripada yang lain yang tercatat pada bulan itu. Nilai keseluruhan tawaran pada 4 Jun – kedua-duanya belum selesai dan selesai – mencecah $ 2.4 trilion untuk lima bulan pertama tahun ini.

———————————

DATA PYMNTS BARU: AI IN FOKUS: JALAN TEKNOLOGI BANK

Mengenai Kajian: AI In Focus: The Bank Technology Roadmap adalah laporan berdasarkan penyelidikan dan wawancara yang meneliti bagaimana bank menggunakan kecerdasan buatan dan sistem pengkomputeran canggih lain untuk meningkatkan pengurusan risiko kredit dan aspek lain dari operasi mereka. Playbook ini berdasarkan tinjauan 100 eksekutif perbankan dan merupakan sebahagian daripada siri yang lebih besar yang menilai potensi AI dalam bidang kewangan, penjagaan kesihatan dan sektor lain.