Ismail Sabri: Mari kita jelaskan, Malaysia masih dalam Tahap Satu dari NRP

Ismail Sabri: Mari kita jelaskan, Malaysia masih dalam Tahap Satu dari NRP

KUALA LUMPUR (Bernama): Malaysia masih dalam Fasa Satu dari kawalan pergerakan di bawah Rancangan Pemulihan Nasional (PPN), kerana tiga indikator nilai ambang kunci belum tercapai.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata peralihan ke fasa seterusnya di bawah PPN tidak bergantung pada tarikh tertentu.

“Banyak yang masih keliru dan menganggap bahawa kita telah beralih ke Tahap Dua … mesti ditekankan bahawa kita masih berada di Tahap Satu.

“Sekiranya kita mencapai tiga indikator nilai ambang dalam jangka pendek, maka peralihan ke fasa berikutnya akan dilaksanakan secepat mungkin,” katanya dalam satu kenyataan pada hari Rabu (30 Jun).

Dengan demikian, dia mengingatkan masyarakat untuk mematuhi prosedur operasi standar (SOP) untuk meratakan kurva Covid-19, sehingga ketiga indikator tersebut dapat dicapai dalam waktu dekat.

Ketiga indikator tersebut adalah bahawa jumlah kes Covid-19 harian turun ke bawah 4.000; kadar penggunaan katil di unit rawatan rapi (ICU) berada pada tahap sederhana; dan 10% populasi telah menerima dua dos tusukan vaksin. – Bernama